Det gode møde bygger på tillid – ellers kan det blive surt!

Af: Claus Sneppen

Tillid er afgørende for menneskers adfærd, når de mødes. Der er løbet meget vand i åen siden George Akerlof i 1970 publicerede “The market for lemons”, hvor tillid fik eksplicit funktion i forståelsen markedsøkonomi (asymmetrisk information mellem køber og sælger).

Tre årtier senere fik Akerlof Nobelprisen i økonomi for bl.a. denne artikel (En “lemon” er US slang for en brugt bil som efter erhvervelsen viser sig at være fejlbehæftet – en “lemon”).

Vi har i takt med udviklingen af mødemodellen kunne konstatere at stadig flere arbejder med at få en dybere forståelse og indsigt i tillid. Hvis viden skal sam-skabes, er tillid afgørende (Crane, 2016) og tillid manifesterer sig som villighed til at dele, villighed til at bruge samt oplevelsen af at modtage brugbar viden.

I vores egen rækker kunne Professor Andreas Roepsdorff påvise at vores hjerterytmer synkroniserer mere hvis en fælles opgave forudsætter tillid. Med andre ord, så kan tillid bygges i møder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *