Deltag eller dø!

Deltager du selv nok i dine face2face møder? 

Umiddelbart vil de fleste mødedeltagere svare ”nej, jeg deltager ikke nok i møderne, fordi de ofte ikke forekommer værdiskabende nok for mig”.

Mangelfuld deltagelse ses i rigtig mange møder og mødepunkter, lige fra kundemødet, mødet i en butik, besøg på en messe, deltagelse på en konference og i de interne møder på kontoret.

Men, som vi har gennemgået i vores artikelrække i løbet af de sidste 5 uger, så bør alle fysiske møder og mødepunkter fokusere på at skabe deltagelse, og alle elementer som ikke udvikler deltagelse bør følgeligt elimineres fra møderne. Deltagelse manifesterer sig bl.a. som villighed til at dele, villighed til at bruge, samt oplevelsen af at modtage brugbar viden (og det er dermed tæt op af forudsætningerne for tillid, Knowledge and Discourse Matters Lesley Crane 2015).

Der er mange eksempler på ”ikke-deltagelse”. I en stadig mere digital tid arbejdes der ofte med andre opgaver og kommunikation simultant med det igangværende møde – f.eks. ved mødebooking, tjek af e-mails, SoMe-opdateringer, beskeder etc.

Det største tab i mødeudbytte er dog den afledte kollektive effekt for de øvrige deltagere ved at en anden ”ikke-deltager” i mødet. Hvis du har ”ikke-deltagere” i dine møder, så lad være med at invitere dem næste gang.

Manglende deltagelse dræber face2face-møder. Både for individet, gruppen og mødepunktet. Og fysiske mødepunkter og møder som ikke primært handler om samskabelse og deltagelse vil på sigt blive digitaliserede. Og det sker hurtigere end mange umiddelbart lige tror.

Gennem de seneste uger har vi gennemgået en række faktorer for, hvad der kan give større succes med samskabelse og deltagelse imøder, nemlig når man:

·      Sætter fokus på samskabelse

·      Fastholder uforudsigelighed

·      Skaber nærvær

·      Sigter mod ligestilling af deltagerne

·      Skaber rum for at eksponere usikkerheder gennem udvikling af tillid

Om denne artikel:

I tænketanken Morgendagens Møder har vi udviklet en mødemodel, hvor vi anbefaler at møder med fokus på drift bør gennemføres som digitale møder/kontaktpunkter, samstemningsmøder kan både gennemføres som fysiske eller digitale, mens samskabelsesmøder som udgangspunkt anbefales gennemført fysisk. Face2face møder er med andre ord særligt velegnede til at skabe sammen, men hvordan kan successen af samskabelsen optimeres?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *